Z PAMIĘTNIKÓW I ZEZNAŃ

Z pamiętników i zeznań śledczych dowiadujemy się, jak czę­sto w tajnych związkach potępiano młodzieńców, oddających się miłostkom, grze w karty, salonowym rozrywkom. Normy moralne, panujące wśród spiskowców, usiłowano przenieść za­zwyczaj na całe społeczeństwo polskie. Romantyzm polski, sły­nący z powagi stylu obywatelskiego, odegrał w tym zakresie doniosłą rolę. Charakterystyczna z tego punktu widzenia jest VIII scena III części Dziadów: ostre przeciwstawienie balo­wania pod przymusem i autentycznej żałoby wewnętrznej uzu­pełnione zostało przez rozmowy przebywających na balu spi­skowców, kipiących żądzą zemsty przeciw ciemięzcom. W li­terackim obrazie balu pojawiają się bowiem spiskowcy, trak­tujący zabawę nie tylko jako punkt dogodnego dla ich celów spotkania, ale także jako miejsce działań propagandowych a nawet i odwetowych. Kontrast „balu” i „spisku”, „tańczą­ce* i „knujących zemstę” przebiega przez całą literaturę i publicystykę romantyczną, nieraz też w celu zdemaskowania i oskarżenia bierności i ugodowości zniewolonego społeczeń­stwa, uprawiającego również i „balowy” serwilizm.

Witam! Ciesze się że znalazłeś chwilę, żeby zajrzeć na mojego bloga. Mam nadzieję, że podoba Ci się sposób w jaki go prowadzę, a informacje które tu znajdziesz uznasz za przydatne. Jeśli chcesz ze mną pogadać, czegoś dopytać odnośnie artykułów zostaw pytanie w komentarzu albo skorzystaj z formularza kontaktowego! Miłego czytania!
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.