WYSZYDZONE MALOWIDŁO

W arcydziele francuskiego realizmu, we wspomnianej już Szkole uczuć Flaubert dokonał zjadliwej demaskacji tego romantyczno-republikańskiego frazesu mieszczańskich radyka­łów, zabawił się parodią ówczesnego kultu postępu. Znamien­ne, że wyszydzone malowidło jednego z ówczesnych „kapłanów sztuki” przedstawiać miało „Republikę czy Postęp, czy też mo­że Cywilizację w postaci Chrystusa prowadzącego lokomoty­wę przez dziewiczą puszczę”. Teatralnie upozowany Chrystus pojawił się bowiem na barykadach 1848 roku. Wprawdzie, jak wykazał F.P. Bowman, znacznie mniej obficie niż w rewolucji 1789 roku występował „gatunek liturgii rewolucyjnych”, wy­korzystujących konwencje wypowiedzi religijnej dla celów propagandy rewolucyjnej. Jednak teatr pasyjny stał się głów­nym środkiem ekspresji „rewolucyjnego chrześcijaństwa”, je­go podstawową figurą ideologiczną. We wszystkim, co zostało dotychczas powiedziane, nie spo­sób było uniknąć traktowania romantyzmu jako animatora tea­tralnego życia rewolucji.

Witam! Ciesze się że znalazłeś chwilę, żeby zajrzeć na mojego bloga. Mam nadzieję, że podoba Ci się sposób w jaki go prowadzę, a informacje które tu znajdziesz uznasz za przydatne. Jeśli chcesz ze mną pogadać, czegoś dopytać odnośnie artykułów zostaw pytanie w komentarzu albo skorzystaj z formularza kontaktowego! Miłego czytania!
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.