WOLNOŚĆ PRAW CZŁOWIECZYCH

Pokolenie to, jego zdaniem, nawet „boskości praw człowieczych i wol­ności” nie chciało traktować pozytywnie („jako uolbrzymienia i uskrzydlenia przyjaciół ludzkości”), lecz negatywnie („ja­ko annibaliczny wybieg i jak dżumę dla nieprzyjaciela ludz­kości”).To, co było według Norwida nihilistycznym, destrukcyjnym wykrzywieniem opanowanej przez ideę zemsty osobowości spi­skowej, ujawnić się miało najdrastyczniej we wspomnianej już próbie zamachu Berezowskiego na życie cara. Wydarzenie owo zbulwersowało ówczesną opinię europejską. Miarą jego popularności może być fakt, że znalazło swoje ujęcie ikono­graficzne na litografiach słynnego francuskiego Epinalu. „Za­mach Berezowskiego — pisze Jerzy W. Borejsza — poruszył do głębi całą emigrację polską. 8 czerwca 1867 r. wysłano do Napoleona III akt w imieniu 300 osób, protestujących prze­ciwko zamachowi Berezowskiego. Protest wyszedł z Towarzy­stwa Historyczno-Literackiego. […]

Witam! Ciesze się że znalazłeś chwilę, żeby zajrzeć na mojego bloga. Mam nadzieję, że podoba Ci się sposób w jaki go prowadzę, a informacje które tu znajdziesz uznasz za przydatne. Jeśli chcesz ze mną pogadać, czegoś dopytać odnośnie artykułów zostaw pytanie w komentarzu albo skorzystaj z formularza kontaktowego! Miłego czytania!
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.