W PRZECIWIEŃSTWIE DO ROZUMU

Bóg — w przeciwieństwie do Rozumu — kieruje się sercem,] które każe mu popierać sprawę uciemiężonych. Jak najdalsze to od stanowiska, wynikającego z historiozofii Hegla: ci, któ-j rzy zostali pokonani, udowodnili swą klęską, że nie mieli racji — dlatego Rozum dziejowy nie ma wobec nich żadnych i zobowiązań. Jeśli zaś historia staje się domeną walki wartości, zmagań sił metafizycznych, jeśli cierpienie i męstwo w obro­nie słusznej sprawy — sprawy Boga, jest miarą wielkości poko­nanych, to zmienia się całkowicie wewnętrzna architektonika’ dziejów oraz związki między wydarzeniami i sensy triumfów i upadków. Oto dlaczego romantycy dokonali powtórnej — przeciw Oświeceniu i przeciw Heglowi — sakralizacji historii.Tak pojęta historia odsłaniała zupełnie odmienne wewnętrz­ne relacje między faktami niż dzieje rządzone przez Rozum. Miała ona strukturę misterium winy, grzechu i odkupienia. Figuralna wykładnia dziejów najczęściej służyła romantyzmo­wi jako poetyka wypowiedzi o historii — domenie świętości. W szczególności mesjanizm polski zmierzał do włączenia każ­dego faktu dziejowego w taką historię narodu, którą określał mit „świętych początków”.

Witam! Ciesze się że znalazłeś chwilę, żeby zajrzeć na mojego bloga. Mam nadzieję, że podoba Ci się sposób w jaki go prowadzę, a informacje które tu znajdziesz uznasz za przydatne. Jeśli chcesz ze mną pogadać, czegoś dopytać odnośnie artykułów zostaw pytanie w komentarzu albo skorzystaj z formularza kontaktowego! Miłego czytania!
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.