ROZŁOŻENIE HISTORYCZNE

Rozłożenie historycznie wypowiedzianych słów na dwie postacie: boską i ludzką, poświadcza jeszcze raz wymiar historiozoficznej wizji Wyspiańskiego. Siły nie-czło- wiecze wmieszane być muszą w polskie dzieje, gdyż spełnia się w nich przeznaczenie. Publiczność odchodzi z teatru, jak w ży­ciu. Ale w dramacie Wyspiańskiego wygnana z niego została przez Nike Napoleonidów, która grać będzie w karty z Chłopickim — o jego czyny. Gra toczy się na widowni teatralnej, generał przegrywa. Nike opuszcza go, i znamienne: Chłopicki pozostaje sam w teatrze. I właśnie tak pomyślana scena, któ­ra w całości dzieje się w teatrze, staje się dla mnie wspania­łym symbolicznym skrótem powstania listopadowego, w któ­rym Historia zderzyła się z Teatrem, a Rewolucja z Literatu­rą. I w efekcie: historia przekreśliła teatr, a rewolucja — li­teraturę.

Witam! Ciesze się że znalazłeś chwilę, żeby zajrzeć na mojego bloga. Mam nadzieję, że podoba Ci się sposób w jaki go prowadzę, a informacje które tu znajdziesz uznasz za przydatne. Jeśli chcesz ze mną pogadać, czegoś dopytać odnośnie artykułów zostaw pytanie w komentarzu albo skorzystaj z formularza kontaktowego! Miłego czytania!
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.