PRAWDA O RYCERZU

Taka jest prawda o rycerzu bez zmazy. Oczywiście, wedle zna­nego powiedzenia, „makiawelizm jest teorią polityczną sła­bych”.15 Mickiewiczowski bohater posługuje się nim ze słabo­ści — nie z siły. Ale nie idzie w tej chwili o usprawiedliwie­nia, idzie o konsekwencje moralne nowej sytuacji historycz­nej. „Honor” był niegdyś niezbywalną, integralną częścią jed­nostki — teraz miała się nią stać odpowiednio uwewnętrznio- na wedle reguł patriotyzmu romantycznego „miłość ojczyzny”. Są to oczywiście dwa całkiem różne systemy wartości i zu­pełnie odmienne musiały one kształtować osobowości. Przede wszystkim dlatego, że „honor” stanowi ośrodek etyczny mo­delu indywidualistycznego, zaś „miłość ojczyzny” — modelu kolektywistycznego. Pojęcie „polityki” pojawia się obecnie w zupełnie nowym kontekście, toteż i zasadniczy problem ma- kiawelizmu: „polityka i moralność” nabrać musi odmiennych znaczeń. Kolizja „polityki” i „moralności” staje się — w dzie­więtnastowiecznym spisku — czymś przeżywanym znacznie powszechniej niż kiedykolwiek wcześniej.

Witam! Ciesze się że znalazłeś chwilę, żeby zajrzeć na mojego bloga. Mam nadzieję, że podoba Ci się sposób w jaki go prowadzę, a informacje które tu znajdziesz uznasz za przydatne. Jeśli chcesz ze mną pogadać, czegoś dopytać odnośnie artykułów zostaw pytanie w komentarzu albo skorzystaj z formularza kontaktowego! Miłego czytania!
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.