PODSTAWOWE PROBLEMY

O  dwóch podstawowych problemach interpretacji Konrada Wallenroda, a mianowicie o sposobie rozumienia jego „histo- ryzmu maski” oraz o idei poematu i stuletnim sporze o nią, pisałam obszernie w odrębnej rozprawie. Tutaj należałoby jedynie zwrócić uwagę na fakt, że poemat Mickiewiczowski przedstawia jedyną tego rodzaju w romantyzmie polskim „poli­fonię tragiczną”. Zmieszanym i skłóconym głosom wewnętrz­nym bohatera poematu, ujawniającym się to w Hymnie do Ducha Sw. (który zapewne i Konrad Wallenrod śpiewa), to w balladzie Alpuhara, towarzyszą inne głosy, zwłaszcza w „pieśniach” rozmaitego typu, które stanowią zresztą znamienną cechę polifonicznej struktury powieści poetyckiej.W Konradzie Wallenrodzie Mickiewicz uchwycił wszystkie konflikty etyczne XIX-wiecznego spisku i przedstawił je w to­nacji tragicznej. Bohater zmuszony jest porzucić ukochane oso­by oraz drogie mu ideały chrześcijańskie i rycerskie, wyrzec się. ich nie dla radości wyrafinowanej zemsty jednak, lecz z ko­nieczności ratowania ojczyzny — najwyższej wartości w jego systemie pojęć.

Witam! Ciesze się że znalazłeś chwilę, żeby zajrzeć na mojego bloga. Mam nadzieję, że podoba Ci się sposób w jaki go prowadzę, a informacje które tu znajdziesz uznasz za przydatne. Jeśli chcesz ze mną pogadać, czegoś dopytać odnośnie artykułów zostaw pytanie w komentarzu albo skorzystaj z formularza kontaktowego! Miłego czytania!
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.