OBOZOWY STYL

Tym się rózmł od stylu „obozowego”, żołnierskiego, bojowego, właści­wego tyrtejskim pobudkom i pieśniom bitewnym, wspomnie­niom i legendom wojennym, reprezentowanym w twórczości samego Mickiewicza przez takie choćby utwory, jak Nocleg, le rozkwitłe swiezo drzewa czy Śmierć Pułkownika. Ale od­biegał również od Konrada Wallenroda. Tak przynajmniej są­dzi Borowy i trudno się nie przyłączyć do jego zdania: „Co l za różnica z poematem, którego bohater miał plan wprawdzie demoniczny, ale dający narodowi pewność ratunku! Nowi Wal­lenrodowie są otoczeni zupełną ciemnością. […] W perspekty­wie rycerza wallenrodycznej walki nie ma teraz miejsca na zwycięstwo po największych nawet poświęceniach.” A jedno­cześnie sytuacja zmieniła się gruntownie w tym sensie, że „zjawisko wallenrodyzmu stało się zjawiskiem masowym, a je­go problemat — problematem powszechnym”. Nie odnosi się ono jedynie do kogoś wyjątkowego, ale — co uwydatnia już tytuł — „do każdej rodziny w narodzie, do każdej matki i do każdego syna”.

Witam! Ciesze się że znalazłeś chwilę, żeby zajrzeć na mojego bloga. Mam nadzieję, że podoba Ci się sposób w jaki go prowadzę, a informacje które tu znajdziesz uznasz za przydatne. Jeśli chcesz ze mną pogadać, czegoś dopytać odnośnie artykułów zostaw pytanie w komentarzu albo skorzystaj z formularza kontaktowego! Miłego czytania!
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.