MORALNOŚĆ POLITYCZNA

Moralność polityczna Koźmiana nie dopuszczała zatem re­zygnacji z „cnoty i wiary”, odrzucała „ofiarę honoru”, nawet dla najszczytniejszych celów. Skażenie etyczne stawiało pod znakiem zapytania wartość zdobytą za jego ceną. I tak oto w całej przerażającej ostrości staje przed nami jeden z najgwał­towniej i najdramatyczniej przeżywanych dylematów polskiej moralności politycznej XIX wieku. Poezja romantyczna roz­wiązywała go na rozmaite sposoby.Autorka rozprawy O bezimienności, Izydora Dąmbska, zwró­ciła uwagę na niebezpieczne moralnie konsekwencje anonimo­wości, związane oczywiście najściślej z dwuznaczną sytuacją etyczną konspiratora. Pewne rozdwojenie się osobowości mo­że być wynikiem „wyzwalającego się w bezimienności poczu­cia niezawisłości i osłabienia kontroli”, uchylania odpowiedzial­ności za czyny. W związku z tym samym zagadnieniem Sim- mel mówi — w bardziej i mniej dosłownym sensie — o masce i traktuje właściwą tajnemu związkowi depersonalizację jako fenomen sprzyjający „brakowi odpowiedzialności”.

Witam! Ciesze się że znalazłeś chwilę, żeby zajrzeć na mojego bloga. Mam nadzieję, że podoba Ci się sposób w jaki go prowadzę, a informacje które tu znajdziesz uznasz za przydatne. Jeśli chcesz ze mną pogadać, czegoś dopytać odnośnie artykułów zostaw pytanie w komentarzu albo skorzystaj z formularza kontaktowego! Miłego czytania!
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.