MIŁOŚĆ I PRZERAŻENIE

Również w aurze miłości i przerażenia, w ambiwalencji  zmąconych uczuć pojawia się charakterystyczny zwłaszcza dla jl twórczości Goszczyńskiego motyw zstępowania do wnętrza  świętej mogiły, kryjącej prochy obrońców ojczyzny. Drastyczną kulminację, wysnuwającą do końca wszystkie konsekwen­cje zawarte w romantyzmie, uzyskał motyw grozy inicjacji patriotycznej w twórczości Żeromskiego: rozkopywanie mogi­ły ojca — rozstrzelanego powstańca w Urodzie życia i mi­styczny pocałunek złożony na „ustach, które się stały czarną ziemią” oraz nawrócenie w opowiadaniu Mogiła u kopca usypanego na miejscu maciejowickiego pogromu: „Nieoceniona krew Tadeusza Kościuszki, którą na tym miejscu przelał, zawołała na mnie z ziemi. Z ostrym bólem w sercu i z płaczem si dotknąłem ustami piasku mogiły. Nareszcie poznałem ją, zro­zumiałem, co ona jest, i uwielbiłem na zawsze — tę Ojczyz­nę.” 

Witam! Ciesze się że znalazłeś chwilę, żeby zajrzeć na mojego bloga. Mam nadzieję, że podoba Ci się sposób w jaki go prowadzę, a informacje które tu znajdziesz uznasz za przydatne. Jeśli chcesz ze mną pogadać, czegoś dopytać odnośnie artykułów zostaw pytanie w komentarzu albo skorzystaj z formularza kontaktowego! Miłego czytania!
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.