MESJANIZM POLSKI

Mazzini, mający swych fanatycznych stronników, budził też niechęć w wielu środowiskach emigracyjnych jako symbol niemoralnego ducha spisków, właśnie — „sztyletu i trucizny”. Ale sądzono, że niepodległość ma być wywalczona „czynem”, przecież nie organicznikowskim kompromisem. Jakim czynem? Tu właśnie rodził się palący problem, który roztrząsały wszyst­kie stronnictwa jawne i podziemne, gdyż bez niego nie mogła się ukonstytuować żadna polska myśl o niepodległości: problem moralności i polityki. Mesjanizm polski w tym zakresie dostarczał wielkiej na­dziei — podstawowe jego dążenia trafnie określił Andrzej Wa­licki jako „ideę chrystianizacji polityki, uetycznienia stosun­ków między narodami, wyeliminowania z nich prawa silniej­szego. Na tym właśnie polegać miało ziemskie urzeczywistnie­nie Królestwa Bożego. Idea ta inspirowała w równej mierze zarówno Krasińskiego, jak Mickiewicza, aczkolwiek ich poglą­dy polityczne i ich stosunek do rewolucyjnych wydarzeń Wios­ny Ludów były przeciwstawne.”

Witam! Ciesze się że znalazłeś chwilę, żeby zajrzeć na mojego bloga. Mam nadzieję, że podoba Ci się sposób w jaki go prowadzę, a informacje które tu znajdziesz uznasz za przydatne. Jeśli chcesz ze mną pogadać, czegoś dopytać odnośnie artykułów zostaw pytanie w komentarzu albo skorzystaj z formularza kontaktowego! Miłego czytania!
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.