GWAŁTOWNE EFEKTY

Stąd upodobanie do kompozycji symbolicznych lub na­wet alegorycznych, do „żywych obrazów”, które wprawdzie unieruchamiały dzieje, ale też i spektakularnie wydobywały ich ukryte znaczenia. Wiosna Ludów była właśnie takim mo­mentem historycznym i historiozoficznym, momentem jednego ze spełnień „mitu solarnego rewolucji”.  Gwałtowne efekty ope­rowe i teatralne wydawały się najistotniejszym środkiem eks­presji dla epifanii rewolucji.Kornel Ujejski, który uczestniczył w paryskich początkach Wiosny Ludów, sparafrazował w wielkim uniesieniu rewolucyj­nym wiersz Ferdynanda Freiligratha napisany „na pierwszą wiadomość o rewolucji lutowej w Paryżu”. Pełen gwałtownych i krótkich obrazów tryumfu ludu utwór pt. La republiąue zawiera też historiozoficzną wizję wypadków.Motyw szczególnego uniesienia uczuciowego, towarzyszące­go Wiośnie Ludów, pojawiał się — można powiedzieć — po obydwu stronach barykady: rozumiano przez nie albo olśnie­wający błysk, pozwalający w jednej sekundzie objąć całość dziejów, albo też, zupełnie przeciwnie, chwilowe zaćmienie czy zaślepienie zbliżone do stanu przejściowego napadu obłędu.

Witam! Ciesze się że znalazłeś chwilę, żeby zajrzeć na mojego bloga. Mam nadzieję, że podoba Ci się sposób w jaki go prowadzę, a informacje które tu znajdziesz uznasz za przydatne. Jeśli chcesz ze mną pogadać, czegoś dopytać odnośnie artykułów zostaw pytanie w komentarzu albo skorzystaj z formularza kontaktowego! Miłego czytania!
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.