DRUGA STRONA KONFLIKTU

Natomiast druga strona tego reżyserowanego konfliktu — młodzież, zdaniem Krasińskiego, znajduje się „w najopłakań- szym położeniu”. Uczona kłamstw historycznych, nękana na wszelkie sposoby za byle głupstwo, pogrąża się w niesłycha­nym smutku i niepokoju. „Wzrasta więc — konkludował Kra­siński — pokolenie smętne a bezbożne, z pogmatwanymi wy­obrażeniami, skwaśniałe i zgorzkniałe w kwiecie lat, ale przy tym pełne nienawiści i hartu…” I tu tkwi właśnie sedno za­gadnienia, w tym połączeniu nienawiści i hartu. „Ich hart to niewolników energia, nie wolnych i wzniosłych męstwo o  środki nie dbać, byleby celu dopiąć. Konieczny to wynik za­ciemnionej duszy czy zepsuciem jak u jezuitów, czy nieszczęściem i bolami jak u niewolników.” Podobnie jak Norwid, Krasiński był wyjątkowo głębokim znawcą tragicz­nego męstwa niewolników oraz charakterystycznego dla ich działania konfliktu wzniosłych celów i podstępnych częstokroć środków. Męstwo podszyte straszną nienawiścią niewolników wydawało mu się wartością ambiwalentną, częstokroć niszczą­cą również dla jego nosicieli.

Witam! Ciesze się że znalazłeś chwilę, żeby zajrzeć na mojego bloga. Mam nadzieję, że podoba Ci się sposób w jaki go prowadzę, a informacje które tu znajdziesz uznasz za przydatne. Jeśli chcesz ze mną pogadać, czegoś dopytać odnośnie artykułów zostaw pytanie w komentarzu albo skorzystaj z formularza kontaktowego! Miłego czytania!
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.