CAŁA LITERATURA

Cała literatura zamienia się najczęściej w jedną piosenkę. A równocześnie traci jakby swoją odrębną substancjalność i przestaje oddziaływać wewnątrz literatury. Tworzy scena­riusze dla obrzędu, spektaklu zbiorowego, życia publicznego i prywatnego podczas rewolucji — bywa współtwórczynią oso­bliwej teatralnej i pozateatralnej teatralizacji życia.Podczas Wielkiej Rewolucji Francuskiej — jak twierdzą hi­storycy literatury i teatru — teatr instytucjonalny miał nie­wiele do roboty. Mógł pełnić służbę propagandową, ale to oczywiście nie zmieniało specjalnie jego dotychczasowej funk­cji.” Naturalnie, jak wiadomo, i podczas powstania listopado­wego teatr służył sprawie insurekcji, bywał również miejscem żywiołowych manifestacji publiczności, miejscem zbiorowej teatralizacji. Ale odbywała się ona na marginesie spektaklu teatralnego albo z jego okazji, a jej sens wykraczał daleko po­za możliwości i cele teatru zawodowego. Pięknie opisuje Wła­dysław Wężyk słynne przedstawienie Krakowiaków i Górali w Teatrze Narodowym w pierwszym tygodniu powstania: „Po skończonej reprezentacji, korzystając z tego, że się takowa tań­cami zakończyła, oficerowie, cywilni, akademicy, studenci, młodzi i starzy, ubodzy i bogaci, z lóż, z parteru, z galerii i z paradysu — wzięli, nie wzbraniające się, ale z ochotą naj­większą śpieszące dziewice i niewiasty z mieszanych stanów, i tańczyć zaczęli ochoczo poloneza, mazura i krakowiaka przez godzin kilka, na scenie i na parterze, a w każdym serce wy­żej jeszcze od nóg skakało!

Witam! Ciesze się że znalazłeś chwilę, żeby zajrzeć na mojego bloga. Mam nadzieję, że podoba Ci się sposób w jaki go prowadzę, a informacje które tu znajdziesz uznasz za przydatne. Jeśli chcesz ze mną pogadać, czegoś dopytać odnośnie artykułów zostaw pytanie w komentarzu albo skorzystaj z formularza kontaktowego! Miłego czytania!
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.